Hoe gebruik je H1-H6 tags om beter te scoren in Google?

25 oktober 2016

H1 tag gebruiken voor Seo

Op je website kun je gebruik maken van kopjes en tussenkopjes, de H1 tag en de onderliggende H2-H6 tags in HTML, net als in een Word document. De belangrijkste reden is natuurlijk de leesbaarheid voor je bezoeker. Met behulp van de tussenkopjes kun je een artikel in de krant of een artikel op een website snel scannen, en in een fractie van een seconde beslissen of het interessant voor je is.

Opmaak van kopjes

Aan deze heading tags kun je niet alleen opmaak meegeven, zodat je pagina er mooi uit ziet, en de tekst in hapklare brokjes makkelijk leesbaar wordt. Genoeg witruimte boven een kopje brengt rust op de pagina, en zal dus aanzetten tot verder lezen. Daarnaast geven de heading elementen Google (en andere zoekmachines) ook informatie over de structuur van de pagina en daarmee de relevantie voor Google.

Hiërarchie van heading elementen

Er zijn 6 heading elementen, H1 tot en met H6, en die kun je op elke pagina gebruiken. H1 is de belangrijkste heading en H6 is het kopje boven de minst belangrijke informatie op je site.

Dit zijn de 6 heading elementen:

<H1>En dan komt er een tekst.</H1>

<H2>En dan komt er een tekst.</H2>

<H3>En dan komt er een tekst.</H3>

<H4>En dan komt er een tekst.</H4>

<H5>En dan komt er een tekst.</H5>

<H6>En dan komt er een tekst.</H6>

De H1 tag gebruik je in principe maar één keer op een pagina. Alle andere tags mogen vaker voorkomen. Je hoeft niet alle zes de niveaus te gebruiken, maar het mag wel. Wat je niet moet doen is een niveau overslaan, dus meteen van H1 naar H3 gaan.

Juist gebruik van H1 tag voor SEO?

We weten nu dat H1 de belangrijkste kop is op een pagina. Deze gebruik je één keer, in principe voor de paginatitel. Die moet je een idee geven waar de pagina over gaat. Je kunt hier je belangrijkste zoekterm in opnemen, bij voorkeur ook nog aan het begin van de zin. Maar houd de tekst leesbaar, ga niet een hele rij met keywords in een zin proppen. Dat is sowieso een tip die geldt voor alles wat je schrijft. Denk eerst aan je lezer en dan pas aan SEO.

H1 tag op een Onepager

Sinds de komst van HTML5 is het toegestaan volgens de regels van W3C om meerdere H1 tags op een pagina te plaatsen. Je kunt dus op een website die slechts één pagina bestaat, een zogenaamde Onepager, per sectie een H1 gebruiken. Maar omdat Onepagers zich kenmerken door het hebben van weinig content, is de meerwaarde beperkt. Goed scoren in Google is lastig als je maar weinig vertelt.

Conclusie: het mag wel, maar de meerwaarde is beperkt. Je kunt net zo goed voor je secties een H2 gebruiken.

H2 en H3 tags

Voor de rest van je websitepagina gebruik je H2 en H3 tags. Deze kopjes zijn hiërarchisch verbonden zoals hoofdstukken en paragrafen in een boek. Google leest hierdoor de structuur van je verhaal, en bepaalt de waarde voor je focus zoekwoord.

Hoe gebruik je heading tags in WordPress?

Voor auteurs en redacteuren die alleen in de editor van WordPress werken, klinkt dit misschien nog ingewikkeld. Moet je toch zelf code gaan tikken? Nee hoor. In je content editor zit net als je in Word gewend bent een dropdown om het juiste kopje toe te passen. In het Nederlands vertaalt dat naar:

<H1> = Koptekst 1
<H2> = Koptekst 2
<H3> = Koptekst 3
<H4> = Koptekst 4
<H5> = Koptekst 5
<H6> = Koptekst 6

Zie je de dropdown boven je content editor niet? Volg dan deze simpele stappen:

  1. Klik op het laatste icoon van de toolbar (Toolbar weergeven/ verbergen)
    Wordpress toolbar weergeven
  2. Er verschijnt een tweede rij met iconen
  3. Gebruik de dropdowns om tussenkopjes op je pagina te maken.
    Wordpress toolbar met Heading elementen

Tot slot nog een tip. Er zijn twee veelgemaakte fouten die je moet proberen te voorkomen. Zoals altijd bij het woord ‘te’: gebruik niet teveel H2 en H3 tags, dat is dan weer slecht voor je pagina score. En gebruik niet enkel H3 tags, je hebt in de hiërarchie ook een H2 nodig.

Ik wens je veel succes! Kijk nog eens naar de teksten op je website met deze kennis in je achterhoofd. Heb je vragen? Dan mag je me altijd bellen!

Wietske Smid

Wietske Smid

Ik ben al ruim 15 jaar actief in online marketing en e-commerce. Deze kennis deel ik graag met andere mkb'ers, o.a. via dit blog of via trainingen. Met mijn bedrijf Thordar maak ik prachtige websites, webshops en online oplossingen.

023 - 7852 514

© 2017 Thordar Webarchitecten