Home » Blog » Marketing automation » ActiveCampaign. En ineens staat het weer op mijn radar

ActiveCampaign. En ineens staat het weer op mijn radar

Na wat vragen van klanten ben ik weer eens in ActiveCampaign gedoken. Dat had ik 8 jaar geleden niet verwacht. We hebben toen al veel tools getest en gebruikt. Maar geen haar op mijn hoofd die toen aan ActiveCampaign zou beginnen want het leek wel een beetje op het sullige broertje van MailChimp.

Dat is nu wel anders. Maar eerst even wat achtergrond informatie.

Wat we hebben gedaan met marketing automation

Toen we in 2010 begonnen om onze eigen marketing automation te bouwen (we hadden net een duur ERP systeem aangeschaft dus het geld was even op) wisten we meteen dat, als we het goed zouden aanpakken we hier heel veel mee zouden kunnen bereiken.

Op dat moment hadden we een goedlopende e-commerce onderneming en wilden we een aantal dingen:

  1. Mandje niet af
  2. Verjaardag
  3. Dynamisch tonen van producten in e-mails op basis van gedrag

De eerste 2 wensen waren niet het probleem maar dit alles in combinatie met het derde wel. Er waren op dat moment niet heel veel tools voorhanden voor klein MKB. Zoals we toen met veel dingen deden: Zelf maken. Goed nadenken over wat een campagne moest doen en dán pas bouwen. Zo hadden we in 2010 al een heel aardig automation systeem waarmee we heel veel meer konden dan met alleen ons MailChimp account.

In de jaren daarna zijn we aan de slag gegaan met tools als Bronto, Emarsys en Remarkety, maar ook met meer maillijst georiënteerde tools als het Italiaanse MailUp of het Portugese E-goi. En nu doen we onze complexe campagnes vooral met Infusionsoft vaarvan we ook certified partner zijn. Kortom, 8 jaar lang marketing automation in alle vormen.

Waarom nu wel ActiveCampaign?

Zoals ik aan het begin al zei: Omdat we alles zelf bouwden moesten we goed nadenken over hoe een automation campagne er uit moest zien. Dat doen we nog steeds. Voor we een campagne gaan bouwen weten we precies wat we willen.

  • Wat is het doel
  • Wie is de doelgroep
  • Welke fase van de klantreis is het voor

Maar ook:

  • Welke assets gebruiken we (leadmagnets, blogposts, webinars, etc)
  • Welke tagging strategie passen we toe

Wij hebben overal templates voor, dus ook voor onze campagnes. Hierdoor hebben we een volledig beeld van hoe deze er uit moet zien.

ActiveCampaign heeft de afgelopen maanden een aantal belangrijke functionaliteiten toegevoegd waardoor het ineens mogelijk is om complexe campagnes te maken en hier een fatsoenlijk overzicht van te krijgen. De belangrijkste nieuwe feature voor ons is de mogelijkheid om een automation sequence te stoppen bij het bereiken van één of meerde doelen.

Veel van onze basic en basic+ strategieën bleken erg goed te maken in ActiveCampaign. Zeker met de manier waarop wij ze voor ons zelf beschrijven en documenteren.

En dan ook nog leadscoring

Leadscoring is niet voor iedereen even makkelijk maar wel essentieel als je een uitgebreide marketingfunnel hebt waar je automation-platform een belangrijke rol in speelt. ActiveCampaign heeft de mogelijkheid hier uitgebreide regels voor te maken en daarmee een volwassen leadscoringsmodel te implementeren.

Leadscoring in ActiveCampaign

Conclusie

Na een tijdje met ActiveCampaign te hebben gewerkt en ook complexe funnels in te hebben gebouwd moet ik zeggen dat er echt heel veel in kan (nee lang niet alles!) en het voor het segment waarop het zich richt veel nieuwe kansen biedt.

Nadeel is denk ik wel dat het lastig is om er zelf meer uit te halen als je niet de ervaring en kennis hebt en niet de tijd en zin hebt om deze op te doen. Maar gelukkig kun je dan altijd contact met ons opnemen.

 

In 7 stappen een winnende landingspagina

Een onweerstaanbare landingspagina zorgt ervoor

✅ dat bezoekers met je in contact willen komen

✅ dat bezoekers jou gaan bellen

✅ dat bezoekers klant bij je willen worden

You have Successfully Subscribed!