Pas op! Je e-maillijst is straks niets meer waard!

Door onze samenwerking met advocaten en andere experts op privacygebied weten wij precies wat er wel en niet kan bij deze nieuwe wet

De nieuwe privacywetgeving heeft grote gevolgen voor e-mailmarketing

Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe Europese privacywet GDPR (General Data Protection Regulation) of AVG (Algemene Verordering Gevensbescherming) in, en die wet heeft grote gevolgen voor je opt-in e-maillijst. Je huidige lijst is straks namelijk niets meer waard, omdat er een hele rits aan extra toestemmingsverplichtingen bij komen. Voldoe je hier niet aan, dan riskeer je enorme boetes.

WAT GAAT ER VERANDEREN RONDOM DE E-MAIL OPT-IN?

In de AVG-wet staan de volgende zaken over de e-mail opt-in:

  • de e-mail opt-in moet een duidelijke en bevestigende actie zijn
  • de e-mail opt-in checkbox mag niet vooraf aangevinkt zijn
  • de e-mail opt-in mag geen voorwaarde zijn, en moet gescheiden zijn van algemene voorwaarden
  • je hebt gescheiden opt-ins nodig als je de data voor verschillende doeleinden gebruikt
  • je hebt gescheiden opt-ins nodig als je de data op verschillende manieren verwerkt
  • in je mailinglijst database moet je duidelijk bijhouden waar, wanneer en waarvoor je de opt-in hebt verkregen
  • de Europese bezoeker heeft het recht om zijn gegevens in je lijst in te zien en te laten verwijderen. Jij moet duidelijk maken hoe men zich kan uitschrijven

Dit lijstje lijkt niet heel spannend, en niet echt veel anders dan de huidige regels, maar als je goed leest, is dat het wel…

 

Je hebt voor 25 mei 2018 een nieuwe e-mail opt-in nodig die voldoet aan de richtlijnen van de AVG. Dit geldt voor allee-mailadressen die je tot nu toe hebt verzameld en waarvan je niet duidelijk aan kunt tonen hóe je deze hebt gekregen.

In 7 stappen een winnende landingspagina

Een onweerstaanbare landingspagina zorgt ervoor

✅ dat bezoekers met je in contact willen komen

✅ dat bezoekers jou gaan bellen

✅ dat bezoekers klant bij je willen worden

You have Successfully Subscribed!

Bevestigende actie

Zo betekent de voorwaarde dat het je opt-in moet zijn verkregen via een bevestigende actie dat je op elke plek waar je een e-mailadres verzamelt voor je nieuwsbrief, een checkbox moet toevoegen. En de kans is groot dat je nu een heel simpel formulier hebt:

nieuwsbrief aanmelden

Nieuwsbrief aanmelden bij de Wehkamp

Zie jij hier een checkbox? Nee! De GDPR-wet verplicht je dit wel te doen, en dat betekent dat je al je formulieren op je site moet nalopen, en aanpassen.

Je mag een e-mailadres niet zomaar meer voor verschillende doeleinden gebruiken. Als je een adres hebt verzameld bij een whitepaper download, dan mag je datzelfde mailadres niet zomaar toevoegen aan je wekelijkse e-mailnieuwsbrief. Daarvoor moet je gescheiden vinkjes maken.

Duidelijke taal

Volgens de GDPR-wet moet je vooral duidelijk zijn rondom je opt-in: het gebruik van gegevens moet concreet, transparant en begrijpelijk zijn met behulp van duidelijke en eenvoudige taal. Wees eerlijk naar je bezoeker en zeg waarvoor je zijn e-mailadres gaat gebruiken.

Hoe kan ik toch het maximale uit mijn (oude) e-maillijst halen?

Help mij mijn maillijsten veilig te stellen

Bewijslast

De grootste verandering voor jou als eigenaar van een e-maillijst is de bewijslast die je gaat krijgen. Je moet uitgebreid en duidelijk gedocumenteerd hebben wanneer en met welke bewoordingen je de opt-in hebt verkregen. Daarom moet je je database met e-mailgegevens uitbreiden met deze informatie.

Privacyverklaring

De AVG-wet is veelomvattend en vergt veel meer dan alleen de e-mail opt-in, dus in de privacyverklaring op je website moet je uitleggen hoe je aan de wet voldoet. Wat gebeurt er binnen jouw bedrijf met de gegevens van Europese burgers? Je vertelt waar de gegevens zijn opgeslagen, wat de rechten zijn met betrekking tot de gegevens en hoe een burger een klacht kan indienen.

Maak je landingspagina's AVG proof

Maak je website AVG proof

Wat nu? Hoe voorkom ik boetes?

Omdat je op dit moment in je e-maildatabase niet zal hebben gedocumenteerd hoe en met welke bewoordingen de opt-in is verkregen, voldoet je lijst niet aan de wet. Het is dus zaak daar snel verandering in te brengen. En dat betekent dat je iedereen in je maillijst om een nieuwe opt-in moet vragen. Met de kans dat je jarenlang opgebouwde lijst flink uitgedund wordt, want elke abonnee moet actief een vinkje gaan zetten en goedkeuring geven. Een redelijke nachtmerrie voor elke marketeer… maar je kunt het ook zien als een kans en een opschoningsactie van je bestand die geen kwijt kan. Wat overblijft is een lijst met trouwe en loyale klanten!

In 7 stappen een winnende landingspagina

Een onweerstaanbare landingspagina zorgt ervoor

✅ dat bezoekers met je in contact willen komen

✅ dat bezoekers jou gaan bellen

✅ dat bezoekers klant bij je willen worden

You have Successfully Subscribed!