Home » Blog » Online marketing » Een nieuwe website? Lang niet altijd nodig

Een nieuwe website? Lang niet altijd nodig

De ander: “Wat kost een website? Ik heb al teksten”
Ik: “Goed zo, je hebt al nagedacht over je doelgroep, je klantreis, je doelen, etc?”
De ander: “Euhh nee, ik heb gewoon wat over mezelf verteld”
Ik: “Waarom wil je dan een nieuwe website?”
De ander: “Omdat ik met mijn huidige website niks verdien”

Dit soort gesprekken heb ik vaak gevoerd. Veel te vaak. Daarom zijn we al een tijd gestopt met zeggen dat we websites maken (doen we wel).

Een website zonder plan en strategie zal je niks extra’s opleveren. Ook niet als je een nieuwe laat bouwen. Er zijn een paar punten waar je website sowieso aan moet voldoen:

  • Goed zichtbaar op alle apparaten. Mobiel, tablet en laptop/desktop
  • Het ontwerp oogt goed (‘Ik ben er zat van’ is géén goed argument!)
  • Je kunt makkelijk zelf content toevoegen

Maar los van het wel of niet maken van een nieuwe website is het meer dan verstandig om eerst te zorgen voor een solide fundering. Deze fundering bestaat uit een aantal stappen.

  1. Je doelgroep bepalen en voor al je brand story duidelijk krijgen
  2. Je doelen (conversies) bepalen
  3. De klantreis om deze te behalen bepalen
  4. Welke functionaliteiten zijn er nodig om dit te kunnen doen

Stap 1 t/m 3 zijn eigenlijk de basis voor al je marketing en communicatie. Voor elk bedrijf is het verstandig om dit traject te doorlopen.

Na stap 4 kun je heel snel zien of je wel een nieuwe website nodig hebt. Misschien kun je je doelen prima bereiken met je huidige website.

Want in stap 5 komt het belangrijkste: de content.

Welke content heb je nodig

Nadat je de klantreis hebt bepaald kijk je naar de bijpassende content. Elke fase in de klantreis heeft content die daar bij past. Zo ga je geen product demo geven aan iemand die zich nog aan het oriënteren is.

Vaak is veel van deze content al wel aanwezig in het bedrijf. Denk aan

  • presentaties
  • flyers
  • productsheets
  • steeds weer dezelfde e-mails voor prospects

 

Thordar Customer Journey

 

Uiteindelijk is het de content die jouw potentiële klant overhaalt om betalende klant te worden!

Moet je website er goed uitzien? Natuurlijk! Maar niemand koopt iets op mooie plaatjes alleen. Jouw boodschap is wat een bezoeker over de streep trekt. Of je dat nu in ijzersterke teksten, of in een video vertelt.

Natuurlijk is het een én/én verhaal maar als budget een issue is (en dat is het altijd), focus dan op je verhaal, de klantreis en je content.

Besteed je tijd en budget aan

  • Voorbereiding / fundering
  • Content
  • Bezoekers trekken

Pas daarna aan website bouw!

In 7 stappen een winnende landingspagina

Een onweerstaanbare landingspagina zorgt ervoor

✅ dat bezoekers met je in contact willen komen

✅ dat bezoekers jou gaan bellen

✅ dat bezoekers klant bij je willen worden

You have Successfully Subscribed!