Home » Blog » Case study » Een quiz als leadgenerator, werkt dat nu echt?

Een quiz als leadgenerator, werkt dat nu echt?

Buzzfeed is er groot mee geworden, Neil Patel heeft er een blog aan geweid. Quizjes en testen. Facebook staat er vol mee en de halve wereld lijkt het te gebruiken. De consument is heel erg aangetrokken tot deze testjes. Maar werkt het ook in de B2B markt?

Wij vonden het tijd voor een alles behalve wetenschappelijk verantwoord onderzoek. Niet een wat voor xxxx ben jij test maar een heb je een nieuwe website nodig test.

We hebben content van de campagne en de landingspagina aangepast.

Conclusie: Het werkt! In de eerste 2 maanden (‘gewone’ landingspagina vs deze test)
220% meer traffic
45% meer leads.
50% meer conversies

Wat is het idee?

Het idee is om een algemeen advies te geven op een vraag die veel in je branche voor komt en waarvan de uitkomst ook écht impact kan hebben op de beslissingen van de bezoeker. Dit levert waardevolle leads op die al verder in de funnel zitten.

Om dit goed te doen zijn we op zoek gegaan naar een vraag die leeft in onze doelgroep. Dit is geworden: Heb ik wel een nieuwe website nodig?

Uitgangspunten

Het belangrijkste uitgangspunt is dat de test schaalbaar en reproduceerbaar moet zijn. Dit naast de eerder genoemde relevantie. Verder moet de uitkomst ook daadwerkelijk waarde creëren en autoriteit uitstralen.

Wat de uitkomst ook is van de test het moet in alle gevallen een lead opleveren die binnen onze productsuite past.

heb ik wel een nieuwe website nodigHoe werkt de test?

De test bestaat uit een serie Ja/Nee vragen plus naam, e-mail en telefoonnummer. Deze  genereert aan het einde van de test een advies pdf die je vanuit een e-mail die je krijgt kunt downloaden.

Aan elk antwoord van elke vraag zit content gekoppeld die in de pdf komt te staan. Hierdoor ontstaat een compleet én relevant advies.

Uiteraard zijn er ook een aantal veto antwoorden. Als één of meer van deze antwoorden worden gegeven is het advies altijd A.

Schaalbaar & reproduceerbaar

Technisch moet de test schaalbaar en reproduceerbaar zijn. Bij succes (en dat is het) moet het makkelijk over te zetten zijn naar een test voor andere doelgroepen. Maar voor andere doelgroepen krijg je andere vragen. Zo kan natuurlijk bijvoorbeeld de hoeveelheid vragen afwijken. Daar moet je platform technisch wel op voorbereid zijn.

En zeker niet onbelangrijk: Het moet toegevoegd kunnen worden aan onze productsuite

website nodig raportWaarde creëren & autoriteit uitstralen

Je bezoeker is niet gek en herkent echte onzin meteen. Zorg dus dat er waarde wordt gecreëerd of aangetoond wordt dat je waarde kunt creëren.

Bij b2c testen lijkt de waarde vaak van minder belang. Tenminste als je kijkt naar de bereken de waarde van je auto achtige testjes. Bereken de gemiddelde waarde en zorg voor het krijgen van (persoonlijk) contact.

Wij hebben voor onze test er duidelijk voor gekozen een advies met waarde aan te leveren. Wel geautomatiseerd maar goed doordacht. Dit is gedaan door alle vragen ja/nee antwoorden te geven.

Wat is nu het grote voordeel?

Of je nu deze leads eerst een nurture programma in laat gaan of meteen belt, je kent de huidige status. In ons geval:

  • Ze hebben een nieuwe website nodig, of niet
  • Ze hebben geen goed contact met de webbouwer (vragen we subtiel naar)
  • etc

Je komt dus uiteindelijk als sales heel erg goed beslagen ten ijs. Je weet waar de lead mee zit en kunt zo gericht vragen, informatie geven en een goed gevoel achterlaten.

De volgende stappen

Naast het volhouden van het succes van deze campagne van ons zelf gaan we nu ook werken aan een tweetal dingen

  1. Het concept beschikbaar stellen voor andere branches
  2. Een b2c variant maken die ook herhaalbaar en schaalbaar is

Wil je hier meer over weten? mail, bel of app me op mark@thordar.nl of 06 2509 3624

In 7 stappen een winnende landingspagina

Een onweerstaanbare landingspagina zorgt ervoor

✅ dat bezoekers met je in contact willen komen

✅ dat bezoekers jou gaan bellen

✅ dat bezoekers klant bij je willen worden

You have Successfully Subscribed!