Home » Kennisbank » Marketing automation » Wat is een customer journey?

Wat is een customer journey?

De customer journey of klantreis is de weergave van de interactie van een klant met een bedrijf tijdens het aankoop- of serviceproces van een product of dienst. Als je die klantreis begrijpt, dan kun je de klant op elk moment van de juiste informatie voorzien, of bedrijfsprocessen verbeteren. Voorbeelden van customer journeys zijn: ‘Ik wil een CRM systeem kopen’ of ‘ik wil een klacht opgelost krijgen’. Ze zijn geschikt voor bestaande en nieuwe klantprocessen.

De stappen in de customer journey

De customer journey is een weergave, en kun je dan ook heel mooi schematisch uitleggen.

Stappen in de customer journey

Voor elke fase kun je specifieke content maken. Deze is toegespitst op de behoefte van de potentiële klant. Iemand die zich net aan het oriënteren is hoeft nog geen gedetailleerde instructievideo’s te zien. Deze bezoeker moet juist op een positieve manier met je merk in contact komen. Dat kan via een advertentie, blogpost of mond-tot-mond reclame.

Van afweging tot aankoop

Is een bezoeker eenmaal op je website of landingspagina, dan kan je met bijvoorbeeld een whitepaper een e-mailadres verzamelen. En daarmee wordt het nog makkelijker om de bezoeker op zijn wenken te bedienen met content op maat. Via een mailing kun je een webinar aankondigen, en doorverwijzen naar verhalen met gepersonaliseerde gebruikerservaringen.

Van klant naar fan

Maar na aankoop eindigt de klantreis niet. Je kunt de klant dan ondersteunen met een onboarding programma met bijvoorbeeld instructievideo’s of een Skype call. Alles om het goede gevoel van de aankoop te ondersteunen en van deze klant een blije, loyale klant te maken, die vervolgens jouw merk en product zelf gaat promoten!

Hoe doen wij dit?

Voor het bepalen van de klant en de klantreis hebben we een proces waarmee we deze gestructureerd in kaart brengen én tot duidelijke briefings komen om content te creëren, campagnes te optimaliseren of websites te maken.

Om de bezoeker goed te begeleiden tijdens de klantreis zetten wij marketing automation in. Op deze manier blijf je in gesprek met de klant op momenten dat het de bezoeker uitkomt over de onderwerpen waar de interesse écht ligt. De juiste content op het juiste moment aan de juiste mensen.

GDPR / AVG e-mail regels

AVG/ GDPR stress?

Wij zijn je extra paar ogen en helpen je te voldoen aan de nieuwe wet op e-mailmarketinggebied.

IK WIL E-MAILMARKETING AVG HULP

You have Successfully Subscribed!