GROEI VAN JE BEDRIJF BEGINT BIJ JE IDEALE KLANT

GROEI VAN JE BEDRIJF BEGINT BIJ JE IDEALE KLANT

Verklein je doelgroep om meer omzet te genereren

Download het gratis template

HUH? WAT ZEG JE NU?

Meer omzet door een kleinere doelgroep? Maar dan mis je toch een heleboel klanten?

Nee dus! Zo werkt het niet. Je moet kiezen voor wie je wilt werken, je Ideale Klant bepalen. Dat heeft meerdere voordelen, niet in de minste: jezelf. Als je eenmaal weet voor wie je wilt werken, dan word je zelf een blijer mens. Dan zeg je opeens nee tegen die klanten die je niet gelukkig maken.

Hoezo dan, zul je misschien denken. Omzet is omzet. Voor mijn dienstverlening maakt het niet uit wie ik help. FOUT!

Dit gaat niet goed in je communicatie.

Download het gratis template

Iedereen aanspreken is geen strategie, het is een zwaktebod. Je verliest meteen de interesse van je toehoorder; online, in een elevator pitch of tijdens een verjaardagsfeestje.

Zie je je gesprekspartner al rondkijken naar een uitweg, en denken ‘boring’…. Dan is het tijd om je Ideale Klant te bepalen!

WAT OF WIE IS DAT: JE IDEALE KLANT?

Wie is je doelgroep

Vraag jezelf af: voor wie werk ik het liefst? Waar word ik gelukkig van? En ga dan nog een stap verder: voor wie zou je zelfs gratis willen werken, wie zou je het gunnen om jouw expertise helemaal voor niets in te zetten? Dat is jouw ideale klant!

Houd die gedachte vast en gebruik dat als uitgangspunt om een gemiddelde Ideale Klant te bepalen. Dat wordt dus geen echt persoon, maar een beschrijving van je ideale klant op basis van (meetbaar of onderzocht) gedrag. Door middel van dit Ideale Klant-profiel groepeer je mensen, zodat je ze vervolgens op de juiste manier aan kunt spreken. Binnen je doelgroep kun je meerdere Ideale Klanten hebben.

Download het gratis template

Wat levert het op?

Je klant leren kennen is de basis voor groei. Met een kleinere doelgroep behaal je meer omzet. Waarom? Omdat je deze doelgroep door en door kent. Het is je Ideale Klant. Je weet wat zijn of haar angsten, dromen en frustraties zijn. En dus kun je al je communicatie hier op aansluiten.

Je twijfelt?

Dat heb ik ook gedaan. Tot mijn bron van nieuwe leads was opgedroogd. Omdat ik niet duidelijk kon maken wie ik ben, wat ik kan en waarom je juist met mij in zee moet gaan. Waarom ìk de aangewezen persoon ben om jou online verder te helpen.

Totdat ik mijn Ideale Klant had bepaald…

Je spreekt dezelfde taal als je doelgroep

Ken je klant en je weet hoe je hem aan moet spreken. De juiste tone of voice, de juiste middelen. Zo kijken millenials liever een video, terwijl je vijftigers vaker blij maakt met een uitgebreide case study.

De basis voor alle communicatie

Gebruik je Ideale Klant(en) als basis voor al je communicatie. Op deze manier weet je tegen wie je praat en zal je verhaal ook beter aankomen.

Gebruik het niet alleen voor je online campagnes, landingspagina’s of je website maar ook voor netwerkborrels, events, beurzen of webinars.

De voordelen van een Ideale klant

  • Het zorgt voor focus in je verhaal
  • Je kunt je écht verdiepen in je klant
  • Je spreekt de taal van je doelgroep
  • Jij bent dé expert in een overzichtelijke doelgroep
  • Jij past je marketing volledig aan op je doelgroep

“Wij doen al jaren niks meer zonder Ideale Klant-profiel. Niet voor onszelf en zeker niet bij klanten. Dé basis voor alle communicatie”

Wietske Smid  – Thordar

WAT LEVERT DAT OP?

Je klant leren kennen is de basis voor groei. Je spreekt de juiste mensen op de juiste manier aan. Hierdoor connect je beter.

Je belangrijkste Ideale Klant-profielen in kaart gebracht

Voor echt succes moet je de uitgewerkte Ideale Klant-profielen – met naam en foto – aan de muur hangen. Zo word je dagelijks herinnerd aan je ideale klant.

Je kent de problemen van je klant

Een gesprek wordt opeens veel eenvoudiger als je weet waar je klant mee zit. Zoekt jouw klant bijvoorbeeld de goedkoopste oplossing, of wil hij juist volledig ontzorgd worden en is hij bereid daar ruim voor te betalen?

Je spreekt dezelfde taal als je doelgroep

Ken je doelgroep en je weet hoe je hem aan moet spreken. De juiste tone of voice, de juiste middelen.

De basis voor al je communicatie

Je klantprofielen zijn de basis voor alles. Nu kun je aan de slag om de klantreis te bepalen.

Een match made in heaven

Jij wordt gelukkiger als ondernemer en je klant loopt met je weg! Wat wil je nog meer?

Download het gratis template

Download hier je Ideale Klant Template

You have Successfully Subscribed!