Home » Blog » Marketing automation » Marketing automation 101 – Waarom je niet zonder een goede tagging strategie kan

Marketing automation 101 – Waarom je niet zonder een goede tagging strategie kan

Tagging structuur

Zodra je aan de slag gaat met gestructureerde lead generatie, zul je ook gebruik gaan maken van tags. Je wilt namelijk de nieuwe leads duidelijke labels meegeven, om ze te kunnen herkennen. In welke fase van de klantreis, of in welke fase van een nurturing campagne bevindt het contact zich. De meeste marketing automation platforms en CRM’s bieden de mogelijkheid aan om te taggen, maar geven geen houvast voor wat betreft de naamgeving. En begin je eenmaal zonder enige structuur, dan ben je al snel de weg kwijt. Waarom had je die tag ooit gemaakt? Bij welke campagne hoort de tag ook al weer?

Ik keek op een gegeven moment naar mijn lijst met tags, en wilde eigenlijk in hoekje gaan zitten huilen. Ik had geen flauw idee meer wat ik er ooit mee bedoeld had.

Neem als voorbeeld dit rijtje tags:

  • Bedrijfsadvies
  • Trainingen
  • SEO Workshop

Gaat het bij dit contact om iemand die bedrijfsadvies van ons wil? Wij geven advies hoe je marketing automation in kunt zetten om met je bedrijf te groeien. Of gaat dit om een bedrijfsadviseur? Ik kan dat op basis van deze tag niet zien. Dat zelfde geldt voor de tag ‘Trainingen’. Wij verzorgen trainingen, waaronder SEO workshops. Maar werkt mijn contact bij een opleidingsinstituut, of is hij/zij juist geïnteresseerd in een training van ons? En die SEO workshop, dat is wel duidelijk een product van ons. Maar heeft deze lead interesse in een workshop, of is het een oud-deelnemer?

Als ik zelf naar de bijbehorende contacten ga, dan kan ik daar nog wel uit op maken wat ik bedoelde. Ik heb namelijk ooit die tags toegevoegd bij de relatie. Maar dat is om 2 redenen erg slecht. Ten eerste, kennis die alleen in mijn hoofd zit, resoneert per definitie niet bij anderen. Stel je dezelfde vraag aan mijn partner, dan heeft hij geen flauw idee. En ten tweede, je wilt je tags gebruiken voor rapportage doeleinden. Weten hoeveel mensen interesse hebben in een nieuwe SEO workshop.

Vandaar dat we moeten gaan structureren en specificeren, zodat iedereen binnen je bedrijf meteen kan zien wat er met een tag wordt bedoeld.

Tagging strategie

Eerst denken, dan doen. We beginnen aan de tekentafel. Alles begint met een goede tagging strategie. Dit is de aanpak om tot een duidelijke structuur in de naamgeving te komen van je tags en tag categorieën. Voor alle duidelijkheid, ik bedoel hier niet de tags die je plaatst bij een blog- of socialemediapost, maar tags die je gebruikt in een CRM of marketing automation software. Hierbij is het uitgangspunt dat je niet alleen tags kunt aanmaken, maar dat je die tags ook kunt categoriseren.

Tags

  • Tags zijn labels die je kunt doorzoeken en die je gebruikt om te segmenteren
  • Je kunt oneindig veel tags aanmaken
  • Tags behoren toe aan slechts 1 categorie (net zoals een bestand op je computer ook maar in één map zit)
  • Een contact in je CRM kan een oneindig aantal tags aan zich gekoppeld hebben

Tag categorie

  • Bedoeld om bij elkaar horende tags te organiseren
  • Je kunt oneindig veel categorieën aanmaken, maar het is verstandig om je hierin te beperken

Je tagging strategie ziet er schematisch zo uit:

Tagging strategie

Tagging strategie in de praktijk

Terug naar mijn voorbeeld. Als ik de 3 tags Bedrijfsadvies, Trainingen en SEO Workshop, in een categorie ga hangen en verder ga specificeren, dan kan dat er als volgt uit komen te zien:

08 – Contact type – Bedrijfsadvies
08 – Contact type – Trainingen
02 – Marketing – SEO Workshop – geïnteresseerd
05 – Aankopen – SEO Workshop – gekocht
06 – Fulfilment – SEO Workshop – deelgenomen

Vetgedrukt zie je de categorie waar een tag in thuis hoort, en daarna de tag zelf. Je ziet nu meteen dat de tags Bedrijfsadvies en Trainingen gaan over de relatie, doordat ze vallen in de categorie ’08-Contact type’. Deze categorie tags gebruik ik voor segmentatie van mijn relaties, echt een CRM functionaliteit. Dit geef ik handmatig mee als ik een relatie invoer, zodat ik zo makkelijk kan zoeken. Ik kreeg heel recent de vraag of ik nog een goede tekstschrijver in Haarlem kende. Dat had ik in 2 tellen gevonden door te filteren op de tag ’08 – Contact type – Tekstschrijver’ en de plaats Haarlem.

Tag naam

De tags rondom de SEO Workshop zijn veel uitgebreider. Je ziet dat ik allerlei tags heb gemaakt rondom het product ‘SEO Workshop’, en dat mogen er best nog meer zijn. Als je er maar voor zorgt dat je een regels aanhoudt rondom de naamgeving van de tag. Zo zet ik altijd de naam van het product of de dienst vooraan:

  • SEO Workshop – geïnteresseerd
  • SEO Workshop – gekocht
  • SEO Workshop – deelgenomen
  • SEO Workshop – no show

En verder heb ik een aantal vaste woorden gemaakt die een gedrag of actie beschrijven, en die komen achteraan in de naam van de tag. Bijvoorbeeld:

  • link geklikt
  • download
  • gekocht
  • deelgenomen
  • afgerond

Ook dit doe je weer om snelle overzichten te krijgen. Zoek op ‘download’ en je krijgt een lijst van alle tags met downloads. Als je veel verschillende lead campagnes hebt lopen, met allerlei whitepapers en case studies, kun je snel zien wat de resultaten van de afgelopen periode waren.

Tot slot is er nog een goede reden om zo duidelijk mogelijk te zijn in je tag naamgeving. Simpelweg om te voorkomen dat je net als ik in huilen uitbarst 🙂

Waarom de nummering voor de categorieën?

Waarschijnlijk vraag je je af waarom ik de categorieën laat beginnen met een nummer. Dat wordt al wat duidelijker als je al mijn categorieën bekijkt:

Tag categorie Omschrijving
01 – Optin Tags rondom gratis downloads en aanmeldingen
02 – Marketing Tags rondom prospects en marketing activiteiten
03 – Nurture Tags rondom lead nurturing activiteiten
04 – Sales Tags rondom het aankoopproces
05 – Aankopen Tags rondom specifieke aankopen
06 – Fulfilment Tags rondom de fulfilment van je product of dienst
07 – Segmentatie Tags rondom de segmentatie van je contacten in jouw producten (interesse)
08 – Contact type Tags rondom de branche van je contact
09 – Trigger Tags die je intern gebruikt om automation campagnes te starten of stoppen
10 – Feedback Tags rondom feedback van je contacten

Je ziet aan de nummering dat ik een soort klantreis volg. Eerst de categorienamen voor toestemming en lead generatie, dan nurturing en vervolgens categorieën voor klanten, en ten slotte tags die meer intern gericht zijn. Zo kan ik alleen al aan de nummering van de categorieën zien, waar een contact zich bevindt. Ik vind dit zelf veel handiger dan bijvoorbeeld een alfabetische ordening.

Mijn CRM biedt geen tag categorieën, wat nu?

Lijkt dit systeem je handig, maar kun je alleen tags aanmaken, en geen tag categorieën (zoals bijvoorbeeld in ActiveCampaign), dan kun je nog steeds bovenstaande strategie aanhouden, simpelweg door je tagnaam te laten beginnen met de categorienaam. Het nadeel daarvan is dat je tagnaam dan erg lang wordt.

Of je nu uiteindelijk aan de slag gaat met mijn strategie, of een andere structuur die je online gevonden hebt, dat maakt niet uit. Als je maar één ding onthoudt. Kies en implementeer een strategie en houd je daar vervolgens aan!

In 7 stappen een winnende landingspagina

Een onweerstaanbare landingspagina zorgt ervoor

✅ dat bezoekers met je in contact willen komen

✅ dat bezoekers jou gaan bellen

✅ dat bezoekers klant bij je willen worden

You have Successfully Subscribed!