Meer grip op je klantreis

Wil je dat je (content) strategie écht tot conversie leidt? Zorg dan dat je de klantreis die gemaakt wordt door je leads goed in kaart hebt gebracht. De klantreis wordt bepaald door een aantal zaken

  • Wie is je (potentiële) klant
  • Wat is de vraag en je oplossing
  • In welke fase van je sales/marketing funnel zit de klant

Weten is sturen

Als je weet waar de klant is en wat de behoefte is kun je beginnen met sturen doormiddel van content. Een goede voorbereiding is misschien wel het belangrijkste deel van je strategie. Ken de customer journey’s!

Heb je dat duidelijk? Dán kun je beginnen aan je content strategie.

Thordar Communicatie Blauwdruk

 

“Daar hebben we een proces voor”

Dat is het antwoord wat we bijna altijd kunnen geven op de vraag: Hoe doen jullie dat? Hierdoor hebben we altijd een plan. Een structuur. Onze processen bestaan in de basis altijd uit drie stappen

  1. Propositie
  2. Concept
  3. Uitvoering

Afhankelijk van de doelen pakken we daar een bijbehoren proces voor.Hier kun je denken aan

  • Campagne optimalisatie
  • Product of dienst lanceren / onder de aandacht brenge
  • Overall online communicatie door o.a. website, social, e-mail

Vooral de propositie fase is altijd hetzelfde. Dit is de basis voor alle communicatie en daardoor ook de basis voor je offline communicatie. Krijg grip op de klantreis.

“Daar hebben we een template voor”

processen - templatesVoor alle stappen in de propositiefase hebben we een serie templates ontwikkeld. Deze houden ons bij de les en zijn duidelijke deliverables voor onze klanten.

Zo maken we duidelijke buyer persona’sdoelen en de klantreis van deze persona’s om deze doelen te halen.

Wat gaan we doen?

Tijdens de propositiefase wordt ook duidelijk wat we precies gaan doen. Zo kan het gebeuren dat een klant aan ons aangeeft een nieuwe website nodig te hebben maar komen we in deze fase er achter dat het veel verstandiger is om de campagnes en content binnen de huidige website te optimaliseren.

Deze fase is de basis voor alles wat we hier na gaan doen.

De buyer persona’s

We beginnen met het maken van de buyer persona’s (ideale klanten). Dit zijn de mensen voor wie we ‘het’ doen. Doormiddel van interviews, vragenlijsten en desktop research komen we tot een aantal persona’s met een naam, foto, en een serie eigenschappen.

 

Print de buyer persona’s uit en hang ze aan de muur. Zo weet iedereen met wie ze communiceren

Doelen en boodschap

Je verhaal voor een jonge vrouw uit de randstad is anders dan voor een oudere man uit het Limburg

Bij een campagne optimalisatie traject gaan we hier de doelen en diensten/producten beschrijven. Deze verschillen vaak per persona terwijl de dienst hetzelfde blijft.

Onderschat het belang van de woordkeuze niet! 

De klantreis

Klantreis en contentMet de doelen en de ideale klant duidelijk kunnen we de klantreis door de funnel gaan bepalen, content analyseren en content mappen door per persona te kijken naar

  • Welke content past bij deze persona
  • Past deze content bij jou als bedrijf
  • Welke Call To Actions moeten er komen
  • Hoe worden deze opgevolgd

De opvolging kan zowel geautomatiseerd als met de hand (bellen). Dit is allemaal een onderdeel van de customer journey.

En hoe verder?

Welk proces we voor de concept- en uitvoeringsfase gebruiken is afhankelijk van de gekozen doelen en middelen. Wordt er een compleet nieuwe website gemaakt of worden campagnes geoptimaliseerd? De keuze voor welk proces er voor de conceptfase wordt gebruikt is hier helemaal van afhankelijk.

De uitkomst is wel altijd hetzelfde: Duidelijke briefing voor de productie teams.

Wil je weten hoe je dit binnen jouw organisatie kunt doen? Bel ons op 023 7852 514

Bel meteen Bel me terug