Home » Blog » Marketing automation » Sales of task automation. Maak het jezelf gemakkelijk

Sales of task automation. Maak het jezelf gemakkelijk

Task automation. Wat is dat eigenlijk?

In elk bedrijf hebben mensen taken die gedaan moeten worden nadat er iets is gebeurd en voor dat het volgende moet gebeuren. Uiteindelijk zijn de meeste (terugkerende) taken onderdeel van een proces. We automatiseren dus deze processen en niet de taken. Maar ja, procesautomatisering klinkt gelijk weer zo groots en duur.

Binnen een verkoopcyclus zijn er vaak genoeg terugkerende taken, e-mails en reminders die jij of je verkoopteam steeds weer uitvoeren. Een aantal van dit soort taken vereist écht menselijk contact, maar veel mailtjes en follow-up kun je prima automatiseren zonder dat het onpersoonlijk wordt. Alles draait om goed gepersonaliseerde content. Het voordeel is dat je tijd overhoudt voor die momenten waar jouw persoonlijke connectie met je klant juist wel van belang is.

Concreet simpel voorbeeld:
X tijd na verkoop of oplevering wordt er automatisch een serie e-mails verzonden om feedback en reviews te krijgen

Vaak blijkt het lastig om het verschil tussen marketing automation en sales automation te zien. Ze zitten beide in een andere fase van je customer lifecycle. Richt marketing automation zich op het converteren van (koude) leads naar prospects, sales automation focust zich op de fase er na. Inclusief nazorg. De technologie kan hetzelfde zijn. De insteek is toch echt anders.

Bij ons gaat alles goed, dus waarom?

Ik ben van mening dat sales automation al snel veel winst kan opleveren maar misschien is de belangrijkste reden om je hier in te verdiepen wel dat het je dwingt om je huidige processen eens goed onder de loep te nemen.

Ben je gegroeid of heb je serieuze groeiplannen? De kans is groot dat die processen straks niet meer efficiënt blijken. Denk maar eens goed na waarom je sommige dingen doet. Omdat ze écht goed doordacht zijn? Of …. Omdat ze altijd al zo werken en het prima is.

Zo kan het slim inzetten van sales automation er voor zorgen dat je met je huidige team nog prima vooruit kunt, en je bijvoorbeeld het aannemen van die nieuwe werknemer opeens zo 6 maanden kunt uitstellen. Terwijl je rustig doorgroeit en je klanten dezelfde service en aandacht van je krijgen als ze gewend zijn.

Het kan sowieso geen kwaad om tijdens een groeiperiode je processen te laten doorlichten door een extern iemand. Iemand met een frisse blik ziet dingen waar jij en je collega’s “blind” voor zijn geworden. Ik weet dat wij bij ons in het verleden een paar keer te lang zijn blijven hangen in “slechte” gewoontes.

Ervaringsdeskundige

Het ging goed, ik mag wel zeggen heel goed en we waren de hele dagen druk. Ik had echt het gevoel lekker bezig te zijn. Geen enkele reden om ook maar ergens aan te twijfelen. Ik had op dat moment een goed lopend e-commerce bedrijf met een eigen voorraad met voorraadbeheer en fulfilment. Keurig geautomatiseerd en, vonden we zelf, strak gestroomlijnd.

Tot ik met een ex-collega sprak die maar één ding zei: Wat zou je vroeger tegen jezelf hebben gezegd als jij je eigen klant zou zijn. Eyeopener.

Het is gewoon heel lastig om dit soort dingen bij jezelf te zien. Zelfs als je het in het verleden als consultant zelf hebt gedaan.

Een voorbeeld

Onze e-commerce activiteiten waren voor het overgrote deel B2C. B2B offerte aanvragen bleven dan ook veel te lang liggen of werden soms zelfs niet beantwoord. Open deur zou je zeggen. Klopt. Maar wij zagen het niet omdat de focus er niet lag.

Na dat proces eens goed te hebben bekeken én aangepast is het aandeel B2B aanzienlijk gestegen.

Automation is hip

Automation is hip en ik ben ook groot fan. Maar bezint eer ge begint! Start met je processen en kies die processen die het meest geschikt zijn om te automatiseren.

Ga dan eerst optimaliseren. Wat kan anders, slimmer, efficiënter? Ga je automatiseren zonder ook maar iets te wijzigen, dan kan het inzetten van sales of task automation veel tijd en geld kosten maar bedroevend weinig opleveren.

Mijn advies is dan ook altijd om eerst naar je processen te gaan kijken en dán pas te beslissen of en hoe je automation gaat inzetten. Hoe dan ook, het is altijd verfrissend hier eens goed naar te (laten) kijken!

Wil je een gratis strategie sessie van 30 minuten? Boek deze hier.