Home » Blog » Online marketing » Storytelling, hoe doe je dat eigenlijk?

Storytelling, hoe doe je dat eigenlijk?

Storytelling

We hebben allemaal inmiddels wel iets meegekregen over storytelling en doen er ook al wel wat mee. Vaak zonder het te weten. Waarom? Omdat verhalen lekker vertellen. En ook veel prettiger zijn om naar te luisteren dan een saai feiten relaas. Dus ‘moeten’ we ook met storytelling aan de slag.

Maar hoe? Zeker als B2B organisatie kan dat erg lastig zijn. De voorbeelden die er veel gegeven worden gaan over Nike, of Coca Cola. Vaak merken waar mensen fan van kunnen zijn. Als MKB bedrijf is dat toch een stuk moeilijker. Dus nogmaals. Hoe?

Begin bij het begin

Een goed verhaal bestaat uit zeven stappen:

  1. Er is een held  (spoiler alert: Dat ben jij niet!)
  2. Die heeft een probleem
  3. Komt dan zijn of haar ‘gids’ tegen
  4. Die komt met een plan
  5. En zet onze held aan tot actie
  6. Wat er voor zorgt dat dingen niet ontzettend mis gaan
  7. En het eindigt natuurlijk allemaal in succes

De held

Vaak wordt het bedrijf, het product of dienst als held neergezet. Een verhaal van een half uur over hoe het bedrijf is ontstaan of hoe de oprichter van uit het niets is gekomen en arm was. Hoe vaak zit een (potentiële) klant daar nu op te wachten? Heel soms kan het best inspirerend zijn, maar vaak ook helemaal niet.

Maak je klant de held van je verhaal!

Het probleem

Je held heeft een probleem en is op zoek naar een oplossing. Of beter nog, naar hulp om dat probleem op te lossen. Het probleem is dan ook de bad guy in je verhaal.

Het is jouw verhaal. Laat zien dat je begrijpt wat de problemen van je held zijn. Niet te veel en te ‘opschepperig’. Het draait tenslotte niet om jou of jouw bedrijf. Jij bent niet de held van je verhaal.

De gids

Hier kom jij (bedrijf, dienst of product) om de hoek kijken. Als gids begrijp je het probleem. Je hebt er vaker mee gedeald. Je hebt een duidelijke kijk op de problemen van de held.

Onthoud:

  • Je bent niet Luke Skywalker maar Yoda of Obi Wan
  • Je bent niet James Bond maar Q

Onmisbaar voor het verhaal en zeker niet de held.

Het plan

Als gids is dit waar je je senioriteit laat zien. Je geeft onze held een duidelijk plan. Hoe het probleem aan te pakken. Simpel, duidelijk en overzichtelijk.

Hier kun je nog een keer je kennis en senioriteit laten zien. Maar ook duidelijk begrip tonen voor de problemen. Het plan is iets waar de held meteen mee aan de slag kan.

Tijd voor actie

Dan is het tijd voor de held om in actie te komen. Het is aan jou als gids om dit duidelijk te maken. Je hebt het plan gegeven. De keuze is nu aan de ander. Je call to action moet duidelijk en ondubbelzinnig zijn.

Wat voorkom je

Geef aan wat er voorkomen wordt als de juiste keuze wordt gemaakt. Als er wordt gekozen om ook daadwerkelijk in actie te komen. Doe niks en zaken gaan zeker niet beter worden en het verhaal zal slecht eindigen.

Eind goed al goed

En natuurlijk komt het allemaal goed als onze held wél in actie komt. Het is misschien niet altijd makkelijk maar ‘de wereld’ wordt echt beter. Het probleem opgelost en doelen gehaald.

Inspireren mag en kan zeker wel

Ik wil hier niet mee zeggen dat je nooit mag inspireren met bijvoorbeeld het levensverhaal van de oprichter. Doe dit alleen op momenten en plekken die daar voor bedoeld zijn.

Natuurlijk kun je er een blog of video over maken. Zeker kun je het gebruiken tijdens een keynote. Maar bedenk heel goed of je publiek hier op zit te wachten. We zijn niet allemaal Nike, Coca Cola of Tesla.

Wil je weten hoe jij storytelling kunt gebruiken binnen jouw bedrijf?

Boek een gratis strategie sessie
Mark Werkman

Gekomen vanuit de techniek doe ik al bijna 20 jaar “iets” in online. Oplossingen vinden voor (complexe) problemen is de rode draad in mijn werk geweest. Ik heb dit mogen doen bij en voor o.a. BOL.com, KLM en ABNAMRO. Met mijn voorliefde voor innovatie heb ik mij nu vooral gestort op het organiseren en verspreiden van de juiste content naar de juiste mensen. Dit vooral door marketing automation en slim content management.