Home » Blog » Marketing automation » Funnels, wie heeft er verstand van? Vertelt jouw guru je wel alles?

Funnels, wie heeft er verstand van? Vertelt jouw guru je wel alles?

“Wie heeft er verstand van funnels?” Lees ik regelmatig in Facebook en LinkedIn groepen. In het begin reageerde ik heel enthousiast. Mensen die willen nadenken over de klantreis? Dat vind ik ik leuk. Die wil ik helpen. Kom maar op!

En dan de teleurstelling:
“Mijn pdf moet gedownload worden en daarna moet er een e-mail uit”
Dat-Is-Geen-Funnel mensen. Als je dan doorvraagt zijn het vaak goedwillende coaches/ trainers die op hun beurt een programma volgen bij een coach die op zijn of haar beurt weer een guru volgt. Volgt u het nog?

Funnels als holy grail

Als groot gebruiker van marketing automation ben ik groot fan van marketing- en salesfunnels. Maar mensen de wereld in sturen met de boodschap: “Maak een funnel”, vind ik wat kort door de bocht. Dus beste (business) coaches, als je je klanten een funnel aanraadt, vertel ze dan op z’n minst:

  • Wat funnels (meervoud) zijn
  • Hoe ze werken
  • Hoe ze ingezet kunnen worden
  • Waar je ze kunt laten maken
  • Dat er geen heilige ik-los-alles-op funnel bestaat

Maar wat is nu precies je probleem?

Mijn probleem is dat veel guru volgende coaches maar halve adviezen geven. Dat ondernemers met een plan, met een drive en met tonnen energie de klepel aangereikt krijgen maar de locatie van de klok helemaal niet bekend is.

Ik spreek regelmatig trainers/ coaches die op zich een goed programma volgen maar aan de marketing kant nog al eens aan hun lot worden overgelaten. Ze voeren keurig de opdrachten uit, spenderen uren aan Facebook posts, blogs en andere content. Response: een paar likes (familie en vrienden).

En dat is zonde. Ik zie  ondernemende trainers/ coaches heel veel uren maken zonder dat dit wat oplevert.

Nee, ik ben niet mijn eigen dure consultancy uren aan het verkopen. Ik geloof enorm in standaarden. Ook in funnelland. Ik heb ook een hele serie “standaard” funnels/flows. Maar pas je flow aan aan wat bij jou, je bedrijf én bij je klanten/ leads past.

Voorbereiden

De techniek achter een funnel is vaak nog niet eens het belangrijkste. Er zijn genoeg tools die dat voor je kunnen doen. Denk aan Active Campaign, Infusionsoft of Hubspot. De kracht van een goed werkende funnel is de voorbereiding.

  • Wat is je uiteindelijke doel
  • Wie is je doelgroep
  • Welke fase van het aankoopproces zit deze
  • Welke content heb je nodig om hier op aan te sluiten

Wat is je uiteindelijke doel

Downloaden van een mooie checklist of whitepaper is geen doel maar een middel. Je training vol krijgen, dat is een doel. Leads klaarstomen voor de salesafdeling is ook een doel. Zorg dat alles wat je doet in een funnel in dienst staat van dit doel.

Wie is je doelgroep

Voor wie is deze funnel bedoeld? Dat is belangrijk om te weten. Ook al verandert je dienst of product niet, je verhaal, tone of voice en download kunnen per doelgroep zeker wel verschillen. Iemand van 26 uit de Randstad zul je waarschijnlijk anders benaderen dan iemand van 62 uit Zuid-Limburg.

Welke fase van het aankoopproces zit je doelgroep

Afhankelijk van de fase van het aankoopproces waarin je lead zich bevindt pas je je content aan. Is iemand zich aan het oriënteren? Geef dan een korte video of een checklist. Zit je lead veel dichter bij het beslissingsmoment? Kom dan met een case study of een webinar.

Welke content heb je nodig om hier op aan te sluiten

Zoals je ziet zijn er veel variabelen en bijbehorende content. Het kan heel goed dat je het beste een 3 of 4 videoserie zou moeten hebben gevolgd door een webinar. Maar als dit absoluut niet bij je past is het misschien verstandiger om een andere route te nemen.

Dus: Bereid je goed voor, laat je goed voorlichten voor je al je energie in het proberen te maken van een funnel stopt.

PS. En dan ben ik nog niet eens begonnen over welke tool je wanneer moet gebruiken en de zin en onzin die daarover rond gaat 🙂

In 7 stappen een winnende landingspagina

Een onweerstaanbare landingspagina zorgt ervoor

✅ dat bezoekers met je in contact willen komen

✅ dat bezoekers jou gaan bellen

✅ dat bezoekers klant bij je willen worden

You have Successfully Subscribed!